מצבות בירושלים
אם אתם גרים בירושלים, וזה עתה הגעתם לדאבון לב, למציאות בה אתם צריכים לדאוג לסידורי קבורה ומצבה לאחד מקרובכם שזה עתה נפטר מן העולם. אנחנו ב'מצבה יהודית' משתתפים בצערכם, ומאמינים שבזמנים הקשים הללו, אתם צריכים להיות פנויים ככל האפשר להתנחם על האובדן, לחזק את המשפחה בהווה, ולקבל תנחומין מהקרובים. מסיבה זו, אנחנו כבר שלושה דורות, מסבא לאבא ולבן מעבירים את המסורת של הקמת מצבות יהודיות, על פי כל הגדרים ההלכתיים מחד, אך מתוך ליווי רגיש וסבלני לבני המשפחה האלבים מאידך. כך שאם אתם נמאים באזור ירושלים וזקוקים למישהו שיסביר לכם איך מקימים מצבה על קבר המת, וכמה זה עולה ואיך ניתן לעשות זאת בכבוד ובזמן הנכון – צרו קשר איתנו עכשיו!
מצבה לפי ההלכה בירושלים
על פי ההלכה ישנן הנחיות מסוימות שיש להקפיד עליהן בבחירת מצבה. כתפיסה רווחת, במסכת אבות מבואר שהעולם הזה הוא רק מזדרון זמני, מקום ההכנה והעבודה לקראת עולם האמת, עולם הנשמות שבו מקום קיבול השכר הנצחי. דווקא המוות והמפגש עם הממות בבית הקברות, מזכיר לכולנו את הארעיות של עניני העולם הזה, וממילא את החשיבות להשקיע בדברים שיש בהם משמעות נצחית בתורה ומצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו, ולא מלווים לו לאדם לעולם הבא, לא כסף ולא זהב ומרגליות, כי הוא נקבר ללא שום דבר בידו ועל גופו, אלא רק זכויותיו בתורה ומצוות ומעשים טובים הם שמלוים לו לאם לאחר פטירתו, היינו לנשמתו בעת שעוברת לעולם הבא, עולם הנשמות.
מסיבה זו, כתבו פוסקים רבים, שעדיף לעשות מצבה פשוטה, שמזכירה את הפשטות שצריך לחיות בעולם הזה החולף, ללא ראוותנות מיותרת. משפחה הרוצה להשקיע כדי לעשות כבוד גדול לקרובם, ממליצים להשקיע זו במפעלי חסד או תורה או תשובה, שיהיו מכוונים לעילוי נשמת הנפטר, ואין נחת רוח וכבוד גדול מזה לנפטר. בפרט אם מצליחים להרים פרויקט שהוא 'חי הנושא את עצמו' ומתגלגל בכח עצמו. כדברי רבי נחמן שהתלמידים יעשו תלמידים, והם יעשו עוד תלמידים וכו'.
מסיבה זאת, רוב ככל המצבות היהודיות הם פשוטות, מאבן מסותתת. הכיתוב על המצבה צריך להיות פשוט, והוא צריך לכלול רק את שמו של האדם ואת תאריכי לידתו ומותו על פי הלוח העברי בלבד. בתחילת הכיתוב יופיעו האותיות 'פ"נ' – שמשמעותם היא "פה נקבר\ה" או "פה נטמנ\ה" ולאחר כיתוב שמו של הנפטר\ת ותאריך פטירתו\פטירתה יש משפחות רבות שנהגו לכתוב משפט קצר שמאיר את הנפטר באור חיובי, ומשאר משהו מזכרונו והרושם של הטוב שפעל והיה בחייו. כמובן שאי אפשר למצות חיים שלמים במשפט, אך גם מעט זה טוב. משפטים כגון: "אשת חיל מי ימצא" או "למד ולימד תורה יומם ולילה" או "אהב כל יהודי ללא תנאי" או "ביתה היה פתוח לרווחה לכל נצרך" או "בלבנו תהיי לעד" או "בת 68 בפטירתה, ויהי בעינינו כימים אחדים, באהבתנו אותה". בסיום הכיתוב, כותבים את צירוף האותיות: "ת . נ . צ . ב . ה" שמשמעותה – תהא נשמתו\נשמתה צרורה בצרור החיים (צרור החיים, משמעותה השכינה, המקום שצורר ואוסף בתוכו באהבה את כל החיים שנפטרו מן העולם). לבסוף, יש להניח את האבן בראש הקבר, כך שתפנה מזרחה לכיוון ירושלים, ובירושלים הקברים פונים לכיון המקדש. על ידי הקפדה על הנחיות אלו, נוכל להבטיח שיקירינו יכובדו כראוי ושנשמתם תוכל לנוח בשלום תחת כנפי השכינה.
אנחנו ב'מצבה יהודית' שומרים על ההלכה בחיינו הפרטיים, ובודאי בעבודה שלנו כבוני מצבות מכבדות לנשמות הנפטרים. אתם מוזמנים לפנות אלינו ולקבל מענה אנושי, ליווי פרקטי לכל התקופה הזו, ובסופו של דבר מצבה שתהיה מוצאת חן בעיניכם לכבודכם וליקרא דשכבי, כבוד הנפטר אהובכם.